"Kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Mezőberény és mikrotérségének nevelési- oktatási intézményeiben" |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Témahét: Karácsony 2009. december 14-19.
„Kevésbé az a fontos, hogy mit tanulnak a gyerekek az iskolában, (Max Plancot) A témahét tervezésnél az iskola tanrendi kötöttségeinek megfelelő téma kiválasztása volt az első lépés. Figyelembe kellett venni, hogy megfeleljen: Az életkori sajátosságoknak- A témahét lényege, hogy a tanulási folyamat kiszakadjon az iskola hagyományos rendszeréből. Nagy hangsúlyt fektet az önállóság, az együttműködési készség fejlesztésére, valamint lehetőséget teremt többféle készség, tehetség egyidejű kibontakoztatására. Épít a tanulók aktivitásra. Az ismeretszerzés, mint az iskolai tanulás egyik hagyományos eleme - ebben a tanulási formában is jelen van, de a hangsúly a gyakorlattól eltérő forma. Kiemelkedő a képességfejlesztés. A témahetek nem csupán játékos tanulást, hanem az egyéni alkotást is lehetővé teszik, valamint közösségi élményt is nyújtanak. Alkalmas az eltérő attitűdű, felkészültségű gyerekek eltérő motivációjának megteremtésére, a hagyományos órakeretek felbontása pedig lehetővé teszi a speciális adottságokkal rendelkező tanulók speciális feladattal való megbízását is. A tantárgyak együttműködése pedig a globális megközelítést teszi lehetővé. A téli ünnepkör egy nagyobb, sok szempontból megközelíthető témát helyez a vizsgálódás középpontjába, aminek a kimenete pontosan meghatározott és szabályozott, a végén közös alkotásban és egyéni értékelésben egyaránt megjelenik a tanulók heti munkája Ebben a tanévben két elsős és egy harmadikos osztályt érintett a témahét. Mind a három osztály más-más kompetencia területen dolgozik (matematika kompetencia, szövegértés-szövegalkotás, szociális és életvitel kompetencia). Érvényesült a különböző képességek egyidejű használata, az életkori sajátosságoknak a fejlettség adott szintjének megfelelő: ismeretszerzés, - feldolgozás,- kreativitás,- manuális,- szervezési, - együttműködési, - egyéni tehetség kibontakoztatása. A téli ünnepkör sokszínűsége: hagyományok, babonák, hiedelmek, népszokások – Borbála nap, Lucázás, Luca-naptár, Advent, Karácsony, stb. lehetőséget adott a személyes érdeklődésből fakadó, a korosztályt foglalkoztató kérdések felvetésére. A konkrét feladatok elvégzésére létrejövő csoportokban az együttműködés készségének kialakítása és fejlesztése volt a feladat. Rejtett tantervi célok közé tartozott: egymás jobb megismerése, a közösségformálás. Az együtt dolgozás örömének felismerése, az élményszerűség, az örömszerzés – az együttlét öröme. Lehetőség nyílt más típusú tanár-diák együttműködésre. A tanító néni most, mint segítő, vagy a csoport egy tagja ként szerepelhetett. A témahetet az iskolarádió indította. Minden nap újdonságot hordozott magában, amit fotók és videó felvételek igazolnak. Pénteken minden évfolyam az évszaknap „lázában égett” (karácsonyi illatok, színek, hangulatok, hangok). Itt nyílt lehetőség a heti produktumok bemutatására is. Kapcsolatunk a Mécses egyesülettel lehetőséget adott a szemléletformálásra (én és a másik ember). A csengettyűk hangja is figyelmeztetett bennünket: itt a karácsony. A témahetet a II. kerületi evangélikus templomban tartott, szülőket is invitáló karácsonyi ünnepséggel zárjuk. Letölthető dokumentum: Projekttevékenység Karácsony Luther.pdf
|
|||||||||||||||||||
|
|