|
|
Németország és az angol humor három héten át a PSG 10. a osztályában
A Petőfi Sándor Gimnáziumban is, mint Mezőberény más oktatási intézményeiben a 2009/10-es tanévben bevezetésre került a kompetencia alapú oktatás. Iskolánkban a matematika, magyar nyelv és irodalom órák mellett 1-1 angol és német nyelvi csoportban alkalmazunk kompetencia alapú oktatást segítő módszereket.
A nyelvórák keretében számos lehetőség nyílik az általános kompetenciák és a kommunikatív nyelvi kompetenciák integrált fejlesztésére.
Kiemelten fontos általános fejlesztési céljaink, hogy növekedjen a tanulók kreativitása, önismerete és önbecsülése, váljanak autonóm tanulóvá és személyiséggé, legyen képesek az együttműködésre, fejlődjön interkulturális kompetenciájuk, és hogy ismerje meg és használja fel az internet által nyújtott tanulási és kommunikációs lehetőségeket.
E célok megvalósítása érdekében előtérbe kerülnek a társas tanulási módszerek, és a kooperáció. Különösen érvényesülhet ez a projektek megvalósításának folyamatában, melyben a tanulók maguk döntik el, hogy milyen projektet valósítanak meg, milyen célokat tűznek ki maguk elé, milyen produktumot akarnak létrehozni, majd együtt tervezik meg és osztják fel a munkát. E folyamatban a tevékenységüket önmaguk irányítják, melynek során illetve a projektmunka végén önmagukat, társaikat, a produktumot és a megvalósítás lépéseit értékelik. A csoportban való együttműködés e formája elősegíti az interperszonális kapcsolatok fejlődését, a problémamegoldás és konfliktuskezelés módszereinek elsajátítását is. A projektmunka segíti a diákok együttműködését, kreativitását. Az önálló ismeretszerzés lehetőséget ad arra, hogy megismerkedjenek más országok kultúrájával, a már megszerzett ismereteiket más területen alkalmazzák.
Német nyelv
A 10.a osztály német és angol nyelvi csoportjai vettek részt három hetet meghaladó projektben.
A német nyelvi csoport heti 3 órában második idegen nyelvként szeptember óta tanulja a nyelvet.
A projekt címe „ Die deutschsprachigen Länder” (Német nyelvű országok). Ebben a tanévben a német nyelvű országok közül Németország volt a projekt témája. A diákok a korábban már megismert projekt technikát alkalmazták munkájuk során. Az érdeklődési kör alapján szerveződött csoportok meghatározták, milyen témát, szeretnének feldolgozni.
A diákok négy témakört választottak ki: „Die Mode” (divat), az „Oktoberfest”, „Autoindustrie” (a német autógyártás) és „Berlin”. A témaválasztás, a feladatok, a prezentáció mikéntjének megbeszélése után a csoportok anyagot gyűjtöttek és összeállították a prezentációkat. Az elkészült produktumokat bemutatták osztálytársaiknak és kiállítás formájában a kollégium aulájában az iskola tanulói is megtekinthették és az iskola honlapján is megtekinthető lesz.
Angol nyelv
Az angol humort választottuk a projekt hetek fő témájául. Az eredetileg 3 hetesre tervezett keretet négy hétre kellett módosítani, mivel a diákoknak előzetes ismeretük alig volt. Sokan ismerték Mr Beant, Benny Hillt illetve néhányan látták az Erik, a Viking-et és Borat Amerikában játszódó filmjét, de ez volt minden. Így az első hetet arra szántuk, hogy megismerkedjünk az angol humor legfőbb képviselőivel, a Monty Python csoporttal, Fekete Viperával, a Csöngetett Mylord c. filmmel, a Vaczak Szállóval, Fry and Laurie-val, Ali G-vel és Chaterine Tate-tel. Természetesen megemlítettük az angol humor magyar képviselőit is, Galla Miklóst és a Holló Színházat.
Miután betekintést nyertek a tanulók az angol humorba, elkezdődött a munka. Természetesen a tantárgynak megfelelően volt kommunikáció, hallott szövegértés, írás és szókincsbővítés. A projekt színesítése érdekében a tanulók gyártottak anagrammákat, megismerkedtek a „pun” angol szóvicc fogalmával, oldottak meg feladatokat is, illetve a hagyományos képi humorhoz is kellett angolul humoros megoldásokat írni. Az óra eleji motiváció rendszerint a feladatokhoz kapcsolódó jelenet, dal vagy animáció volt, melyek bemutatásához a projektort használtuk és a laptopot. A feladatokat általában csoportmunkával oldották meg a tanulók, illetve időnként párban.
Két „projektet” terveztünk: egy írottat és egy előadás jellegűt. Az írott projekt témája egy szabadon választott angol komikus(pár/csoport), showman életének, munkásságának vagy egy film, sorozat témájának kidolgozása volt képekkel illusztrálva. A tanulók az internet segítségével megszerkesztették, megírták a kb. kétoldalasra tervezett projektjüket és e-mailen elküldték. A korrekciók elvégzése után kinyomtattuk és plakátokat készítettünk belőlük, amelyeket a 10. a osztály tantermében meg lehet tekinteni.
A projektet 5 sketch megtanulásával és előadásával fejeztük be. A sketchek kiválasztásánál az alábbi szempontokat vettük figyelembe:mindenki szerepeljen, az előadás az adjon átfogó képet angol humorról, a jelenetek tantermi körülmények között előadhatóak legyenek.
Sajnos az angol humor képviselőinek a zöme férfi, így nagyon nehéz volt a választás, hiszen a csoportban 6 fiú és 7 lány van. Egy Catherine Tate- jelenetben szerepelt Károly Krisztina és Gyuricza Edit. Egy Borat- jelenetben szerepelt Derbák Gergő, Váradi Ferenc és Kaszányi Magdolna. A „Béka és Barack Vendéglő” két szereplője Remenyik Zsolt és Mátrai Mária volt. A legsikeresebb sketch „Az Olasz Fivérek” (Stephen Fry és Hugh Laurie) volt Taró Bence, Wéber Szabolcs és Kaszányi Magdolna előadásában. A legtöbb szereplőt megmozgató jelenet a Monthy Python és a Holy Grail (Gyalog Galopp) című filmből volt. A boszorkány részletet dolgoztuk fel, Fodor Miklóssal, Derbák Gergővel, Váradi Ferenccel és Varga Anitával a főszerepben. Légrádi Noémi és Radványi Nelli írták az összekötő szövegeket, és ők is konferálták be a skecheket angolul és magyarul. A fotókat, videó felvételeket, , Fodor Miklós készítette végig a projekt folyamán.
Székely Mária És Sas Katalin szaktanárok
Letölthető dokumentumok:
Német nyelvi projekt
Angol nyelvi projekt
|