Témahét: Márton nap
2009. november 9-15.
A témahét kiválasztásánál szerepet játszott, hogy iskolánkban a német nyelvet, mint nemzetiségi nyelvet oktatjuk első osztálytól heti öt órában. Mindig nagy figyelmet fordítunk a helyi nemzetiségi hagyományok ápolására. A témahéttel is az volt a célunk, hogy a tanulóink felfedezzék a nemzetiségi kultúra egyediségét, a hagyományok másságát. Ez jó lehetőségnek bizonyult, a tanulóinknak hogy ezzel a területtel mélyebben megismerkedjenek. A témahét megszervezése az 5.a osztály két tanulócsoportjában történt.
A kutatás, önálló ismeretszerzés mellett olyan tanulás, szervezési, megoldásokat helyeztünk előtérbe, amelyek előmozdították a tanulás belső motivációinak, önszabályozó mechanizmusainak kialakítását.
A témahét megvalósulása a német nemzetiségi órákhoz, a nem szakrendszerű órákhoz, a technika és a rajz órákhoz – mint tantárgyi órákhoz – kapcsolódott.
Az alkalmazott munkamódszer a projekt módszer. A tanulók csoportokat alakítottak ki és úgy dolgozták fel a témához kapcsolódó ismereteket. A tanulói munkaformák /egyéni, páros és csoport/ és a tanulásszervező technikák /kooperatív, differenciálás/ nagyon széles skálán mozogtak. Kutató munkát végeztek a szükséges elméleti anyaghoz. A végén konkrét kézzel fogható „ terméket” hoztak létre, amit az iskola épületében közkincsé tettük a többi diák számára is.
A tanórán kívüli tevékenységhez kapcsolódott a Lampionos felvonulás, amit a Széchenyi Úti Német Nemzetiségi Tagóvodával, Német Önkormányzattal és a Német Hagyományápoló Egyesülettel szerveztünk. A felvonuláson a város apraja nagyja részt vett. A tanulóink a saját maguk által készítet és díszítet lampionokkal vonultak a város főterén. A felvonulás végén az 5.a osztály tanulói németül mutatták be a színvonalas színdarabjukat. A témahetet a szombat esti hagyományőrző Márton bál zárta.
Az igen színes és színvonalas programsorozat végén elmondhatjuk, hogy a gyerekek nagyon jó dolgokat alkottak, amit el sem tudtunk képzelni még szeptember elején – lámpás, rajz, társasjáték – és ezek olyan fantasztikus élmények voltak a tanulóinknak és nekünk, tanároknak is.
A témahét programja
2009. november 9-15.
A témahét feldolgozása a tanórákon:
1. nap hétfő november 9.
Iskolarádió: a témahét indítása – Márton naphoz kötődő időjárási hiedelmek
Tanóra: Német nemzetiségi nyelv – 1 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Sztezsán Tímea/Tánczos Imre
Téma: Martin und der Bettler 1
Tanóra: Nem szakrendszerű órák – 3 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Barna Hajnalka
Téma: Márton napi hagyományok, legendák 1.
- Márton naphoz köthető népszokások
- Márton legendája
- A nyári lúd
2. nap kedd november 10.
Tanóra: Német nemzetiségi nyelv – 1 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Sztezsán Tímea/Tánczos Imre
Téma: Martin und der Bettler 2
3. nap szerda november 11.: MÁRTON NAP
Iskolarádió: Márton napi köszöntő, játék
Tanóra: Német nemzetiségi nyelv – 1 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Sztezsán Tímea/Tánczos Imre
Téma: Martinstag in der Küche 1
Tanóra: Nem szakrendszerű órák – 3 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Litvai Györgyné
Téma: Márton napi hagyományok, legendák 2.
- Társasjáték készítése: a Márton naphoz összegyűjtött ismeretanyagból
4. nap csütörtök november 12.
Tanóra: Nemet nemzetiségi nyelv – 1 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Sztezsán Tímea/Tánczos Imre
Téma: Martinstag in der Küche 2
Tanóra: Rajz óra – 1 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Gregus Anita
Téma: A. Márton legszebb lúdja
B. Illusztráció készítése Márton legendájához
5. nap péntek november 13.
Tanóra: Német nemzetiségi nyelv – 1 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Sztezsán Tímea/Tánczos Imre
Téma: Laterne,Laterne
Tanóra: Technika óra – 1 óra
Témát feldolgozó pedagógus: Csibor Lászlóné/Mezei József
Téma: Lámpás készítés
Tanórán kívüli tevékenységek:
2009. november 13. péntek 17 óra
Lampionos felvonulás
Útvonal: Széchenyi István Óvoda – Luther utca – Puskin utca – Kossuth tér – Hősök útja – Liget utca – Liget
Pavilon
6. nap szombat november 14. 19 óra
Hagyományőrző Márton Bál szülőknek
A témahét zárása:
- Értékelés, összegzés
- Kiállítás a rajzokból, lámpásokból az elkészített társasjátékokból
A Témahét eredményei
- A tanulók jobban megismerték a helyi hagyományokat.
- A Márton naphoz kapcsolódó ismereteik bővültek.
- Az anyaggyűjtéshez szükséges technikai eszközöket helyesen használták.
- Önálló tájékozódás, ismeretszerzés gyakorlása.
- Csoportmunkák során az egymásra figyelés érzésének erősödése.
- Felelősségvállalás erősödése.
- Az önállóan végzett munka öröme.
- A periférián lévő tanulók bevonása a közös tevékenységbe.
A témahéten készült felvételek, fényképek a honlapon megtekinthetők.
Letölthető dukomentum:
Projekttevékenység Márton nap Petőfi.pdf
|