Témahét

"Kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Mezőberény és mikrotérségének nevelési- oktatási intézményeiben"

Témahét: Márton nap

2009. november 9-15.

A témahét kiválasztásánál szerepet játszott, hogy iskolánkban a német nyelvet, mint nemzetiségi nyelvet oktatjuk első osztálytól heti öt órában. Mindig nagy figyelmet fordítunk a helyi nemzetiségi hagyományok ápolására. A témahéttel is az volt a célunk, hogy a tanulóink felfedezzék a nemzetiségi kultúra egyediségét, a hagyományok másságát. Ez jó lehetőségnek bizonyult, a tanulóinknak hogy ezzel a területtel mélyebben megismerkedjenek. A témahét megszervezése az 5.a osztály két tanulócsoportjában történt.

A kutatás, önálló ismeretszerzés mellett olyan tanulás, szervezési, megoldásokat helyeztünk előtérbe, amelyek előmozdították a tanulás belső motivációinak, önszabályozó mechanizmusainak kialakítását.

A témahét megvalósulása a német nemzetiségi órákhoz, a nem szakrendszerű órákhoz, a technika és a rajz órákhoz – mint tantárgyi órákhoz – kapcsolódott.

Az alkalmazott munkamódszer a projekt módszer. A tanulók csoportokat alakítottak ki és úgy dolgozták fel a témához kapcsolódó ismereteket. A tanulói munkaformák /egyéni, páros és csoport/ és a tanulásszervező technikák /kooperatív, differenciálás/ nagyon széles skálán mozogtak. Kutató munkát végeztek a szükséges elméleti anyaghoz. A végén konkrét kézzel fogható „ terméket” hoztak létre, amit az iskola épületében közkincsé tettük a többi diák számára is.

A tanórán kívüli tevékenységhez kapcsolódott a Lampionos felvonulás, amit a Széchenyi Úti Német Nemzetiségi Tagóvodával, Német Önkormányzattal és a Német Hagyományápoló Egyesülettel szerveztünk. A felvonuláson a város apraja nagyja részt vett. A tanulóink a saját maguk által készítet és díszítet lampionokkal vonultak a város főterén. A felvonulás végén  az  5.a osztály tanulói németül mutatták be a színvonalas színdarabjukat. A témahetet a szombat esti hagyományőrző Márton bál zárta.

Az igen színes és színvonalas programsorozat végén elmondhatjuk, hogy a gyerekek nagyon jó dolgokat alkottak, amit el sem tudtunk képzelni még szeptember elején – lámpás, rajz, társasjáték – és ezek olyan fantasztikus élmények voltak a tanulóinknak és nekünk, tanároknak is.

 

 

 

 

A témahét programja

2009. november 9-15.

 

A témahét feldolgozása a tanórákon:

1. nap hétfő november 9.

Iskolarádió: a témahét indítása – Márton naphoz kötődő időjárási hiedelmek

 

Tanóra:      Német nemzetiségi nyelv – 1 óra 

Témát feldolgozó pedagógus:      Sztezsán Tímea/Tánczos Imre

Téma:           Martin und der Bettler 1

 

Tanóra:      Nem szakrendszerű órák – 3 óra

Témát feldolgozó pedagógus:      Barna Hajnalka

Téma:        Márton napi hagyományok, legendák 1.

  • Márton naphoz köthető népszokások
  • Márton legendája
  • A nyári lúd

2. nap kedd november 10.

Tanóra:      Német nemzetiségi nyelv – 1 óra

Témát feldolgozó pedagógus:        Sztezsán Tímea/Tánczos Imre

Téma:         Martin und der Bettler 2

3. nap szerda november 11.: MÁRTON NAP

Iskolarádió: Márton napi köszöntő, játék

 

Tanóra:       Német nemzetiségi nyelv – 1 óra 

Témát feldolgozó pedagógus:      Sztezsán Tímea/Tánczos Imre

Téma:         Martinstag in der Küche 1

 

Tanóra:       Nem szakrendszerű órák – 3 óra

Témát feldolgozó pedagógus:        Litvai Györgyné

Téma:        Márton napi hagyományok, legendák 2.

  • Társasjáték készítése: a Márton naphoz összegyűjtött ismeretanyagból

 

4. nap csütörtök november 12.

Tanóra:      Nemet nemzetiségi nyelv – 1 óra

Témát feldolgozó pedagógus:        Sztezsán Tímea/Tánczos Imre

Téma:        Martinstag in der Küche 2

 

Tanóra:       Rajz óra – 1 óra   

Témát feldolgozó pedagógus:        Gregus Anita

Téma:        A. Márton legszebb lúdja

                 B.  Illusztráció készítése Márton legendájához

 

5. nap péntek november 13.

Tanóra:     Német nemzetiségi nyelv – 1 óra  

Témát feldolgozó pedagógus:        Sztezsán Tímea/Tánczos Imre

Téma:         Laterne,Laterne

 

Tanóra:    Technika óra – 1 óra  

Témát feldolgozó pedagógus:        Csibor Lászlóné/Mezei József

Téma:       Lámpás készítés

 

Tanórán kívüli tevékenységek:

2009. november 13. péntek 17 óra

Lampionos felvonulás

Útvonal: Széchenyi István  Óvoda – Luther utca – Puskin utca – Kossuth tér – Hősök útja – Liget utca – Liget

Pavilon

6. nap szombat november 14. 19 óra

Hagyományőrző Márton Bál szülőknek

A témahét zárása:

  • Értékelés, összegzés
  • Kiállítás a rajzokból, lámpásokból az  elkészített társasjátékokból

A Témahét eredményei

  • A tanulók jobban megismerték a helyi hagyományokat.
  • A Márton naphoz kapcsolódó ismereteik bővültek.
  • Az anyaggyűjtéshez szükséges technikai eszközöket helyesen használták.
  • Önálló tájékozódás, ismeretszerzés gyakorlása.
  • Csoportmunkák során az egymásra figyelés érzésének erősödése.
  • Felelősségvállalás erősödése.
  • Az önállóan végzett munka öröme.
  • A periférián lévő tanulók bevonása a közös tevékenységbe.

A témahéten készült felvételek, fényképek a honlapon megtekinthetők.

 

Letölthető dukomentum:

Projekttevékenység Márton nap Petőfi.pdf

www.nfu.hu

[Kezdőlap] [Hírek] [Projekt tartalma] [Projekt tevékenység] [Petőfi Sándor Gimnázium] [Luther téri Ált. Iskola] [Petőfi utcai Ált. Iskola] [Bélmegyeri Ált. Iskola] [Összevont Óvodák] [Kedvezményezettek:] [Fényképek] [Videók] [Hirdetések] [Közbeszerzés] [Konferencia] [Innovációk] [Közvéleménykutatás]