Kompetencia alapú oktatás bevezetése a bélmegyeri tagintézményben
A kompetencia alapú oktatás célja az, hogy a gyermekek a mindennapi életben hasznosítható tudással rendelkezzenek – nem lemondva az ismeretek elsajátításáról, vagyis „ismeretekbe ágyazott képességfejlesztés” megvalósítására törekszik. „Kompetencia alapú fejlesztésen a készségek, képességek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük.” (suliNova)
Az ÚJ Magyarország Fejlesztési terv keretében került kiírásra a TÁMOP 3.1.4 pályázat, melynek címe Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben. Önkormányzatunk 5 feladatellátási hely fejlesztésére nyújtott be sikeres pályázatot.
Így vezettük be a TÁMOP-3.1.4-08/2-2008-0001 számú „Kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Mezőberény és mikrotérségének nevelési-oktatási intézményeiben” című projektet a 2009-2010-es tanévtől felmenő rendszerben.
A pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a kompetencia alapú oktatás elterjesztéséhez újszerű tanulásszervezési eljárásokat sajátítunk el, vezetünk be, szegregációmentes, együttnevelési környezetet alakítunk ki, a digitális technikákat széles körben alkalmazzuk, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességeket fejlesztjük.
A kompetencia alapú oktatást az alábbi kompetenciaterületeken vezetjük be:
szövegértés
szociális és életvitel
matematika
A projekt keretében az alábbi innovációkat valósítjuk meg: tantárgytömbös oktatás (magyar nyelv és irodalom), műveltség terület tantárgyi bontatás nélküli oktatása (magyar nyelv és irodalom), három hetet meghaladó környezetvédelmi projekt (célja a környezettudatos nevelés erősítése), a témahét keretén belül az alsó tagozaton „karácsonyi ünnepkört”, a felső tagozaton a Márton napot, a moduláris program keretén belül az egészséges életmód modult választjuk.
Az iskolai innováció területén vállalt programok:
óvoda- iskola átmenetet segítő
sport általi nevelés
korszerű info- kommunikációs technológiai eszközök használata
iskolai egészségnevelési program kidolgozása
|
1.b
|
2.b
|
3.b
|
7. b
|
8.b
|
Kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése
|
Szociális, életviteli és környezeti
|
Matematika
|
Szövegértés, szövegalkotás
|
Szövegértés, szövegalkotás
|
Szövegértés, szövegalkotás
|
Tantárgytömbösített oktatás bevezetése
|
|
|
|
Magyar nyelv és irodalom
|
Magyar nyelv és irodalom
|
Műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása
|
|
Magyar nyelv és irodalom
|
|
|
|
Pedagógiai módszertan alkalmazása
|
Témahét (karácsonyi ünnepkör)
|
|
|
Három hetet meghaladó projekt
|
Jelenleg 49 tanuló vesz részt kompetencia alapú oktatásban 4 szakmailag-, módszertanilag felkészített pedagógus vezetésével. A projekt megvalósítását intézményi folyamat- tanácsadó, kompetenciaterületi mentorok, IKT- mentor szaktanácsadó, IKT asszisztens, szakmai vezető segítségével történik.
|