A kompetencia alapú óvodai programcsomag
bevezetése a mezőberényi
Kinizsi úti óvoda Nyuszi csoportjába
Napjainkban mind a hazai társadalom, mind az egyén számára rendkívül fontos a változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás. Nem követhető már az a korábbi évtizedeket idéző modell, amikor a tanulási folyamat lezárult az iskolai tanulmányok befejezésével, és a megszerzett végzettség a nyugdíjba vonulásig kijelölte az egyén életpályáját, életútját. A jövőben szükségessé válhat – az életpálya-építés bármely szakaszában – a módosítás, új készségek és kompetenciák elsajátítása.
Ez a követelmény fogalmazódik meg a lisszaboni határozatban, amely a foglalkoztatás növelése és a tudás alapú társadalom megteremtése érdekében az európai uniós tagállamok oktatási, képzési rendszerének átalakítását tűzi ki célul. E célok eléréséhez szükséges a hazai oktatás olyan irányú átalakítása, melynek során a hangsúly az alapkészségek és a kulcskompetenciák fejlesztésére tevődik át, hiszen ezek révén válhat bárki képessé az egész életen át tartó tanulásra.
A fenti fejlesztések megalapozását egy önálló óvodai programcsomag biztosítja.
A kompetencia alapú óvodai programcsomag az Óvodai nevelés országos alapprogramjának
szellemiségében – alapelvek, óvodakép-gyermekkép, játékközpontúság, szellemiség és szemléletmód – készült. Ugyanakkor a XXI. század szellemiségének megfelelően a kompetencia mint központi kategória hatja át az egész programcsomagot, melynek elemei részenként illesztve is felhasználhatók szinte bármely legitim helyi nevelési programhoz,
másrészt – nevének megfelelően – egészben is, komplexen és csomagként kezelve is használható.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében, Mezőberény Város Önkormányzata sikeresen pályázott a Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben - című pályázatra, melyet 5 feladat-ellátási helyen történő megvalósítással nyert el. Ennek az 5 feladat-ellátási helynek egyike óvodánk.
A pályázat kapcsán vállaltuk, hogy a 2009/2010 es nevelési évtől egy óvodai csoportban bevezetjük a kompetencia alapú programcsomagot.
Az élethosszig tartó tanulás megalapozása már az óvodában elkezdődik.
Az óvodai nevelésre épül a közoktatási rendszer következő lépcsőfoka, az iskolai tanulás megkezdése. A jó iskola – az óvoda folytatásaként – játszva tanítja a gyermeket, cselekvésre, tapasztalatokra építi a tanulását, figyelembe véve a gyermek életkori sajátosságait, érdeklődését.
Az óvodai programcsomag komplexitása három nagy kategóriára tagolható. Az egyik az óvoda–iskola átmenet, a másik az integráció, a harmadik az érzelmi, erkölcsi nevelés, a játék.
Az óvoda–iskola átmenet hosszú évek óta komoly pedagógiai – elvi és gyakorlati – problémakör. Kérdés, hogy az átmenet milyen módon valósuljon meg. Az átmenetek rendszerének felállításával ez a programcsomag az óvoda részéről olyan lehetőségeket kínál, amelyeket majdnem teljesen vagy kis átalakítással átvehetnek az iskolák. Az óvoda ily módon
megteszi az átmenet megkönnyítéséhez vezető szemléleti és módszertani kezdő lépéseket.
Az integráció megvalósításánál elsősorban az inklúzión alapuló szemléletről van szó, amely azt a befogadó pedagógiát jelenti, amely szerint: „mindenki más, a teljesen »átlagos« gyerek is”. Ezt pedig a differenciált bánásmóddal lehet a gyakorlat síkjára vinni.
Az egyes programcsomag-elemek ezért tartalmaznak több szinten és több úton elérhető célokat, feladatokat és módszertani elemeket, ezért kapcsolódik az egyes programcsomag-részekhez szorosan egy, a gyermek fejlődését nyomon követő modul.
Az érzelmi és erkölcsi nevelés háttérbe szorult a társadalmi, az értékrendi és az érzelmi
válságok begyűrűzése miatt. Az érzelmi és erkölcsi nevelésnek komoly hangsúlyt kell kapnia,
mert ez alapozza meg a személyiség szocializációját. Segít a családoknak az értékek mentén
történő nevelésben, kapaszkodót nyújt a kusza világban. Fontos a családok nevelési szokásainak megismerése, és közelítése az óvodai nevelési szokásokhoz. Ehhez minden tőlünk telhető segítséget meg kell adnunk a családoknak.
Óvodás életkorban a nevelés eszközei közül a játék a gyermek legelemibb pszichikus szükséglete. Ezen keresztül tapasztalja meg a körülötte lévő világ sokszínűségét, szerzi ismereteit, tanul, jut örömökhöz, sikerélményhez. A játék a gyermek személyiség-fejlesztésének színtere, a tanulás, a készség- és képességfejlesztés leghatékonyabb módja.
A munka jellegű tevékenység is tartalmaz játékos elemeket.
Az önként vállalt feladatok, munkafolyamatok végzése során megéli a gyermek a közösségért
való tevékenykedés örömét is, ami normák, értékek, szabályok kialakulásához vezet.
Ezért a játékba integrált önkéntes és cselekvéses tanulás az óvodai tanulás útja.
A valódi tudás az, amit a gyermek maga fejt meg, és cselekvésen keresztül sajátít el. Ennek érdekében fontos, hogy minél több tapasztalathoz jusson, élményeket élhessen át, és természetes kíváncsiságát kielégíthesse. A szűkebb és tágabb környezet tapasztalati úton történő megismerésével érhetjük el, hogy a gyermek szeresse, tisztelje és védje környezetét, azaz kialakuljon környezettudatos magatartása.
Hogy mindezeknek az alapelveknek, feltételeknek meg tudjunk felelni, s a kompetencia alapú komplex óvodai programcsomagot a lehető legeredményesebben tudjuk a fejlesztés szolgálatába állítani, több képzésen vesznek részt óvodapedagógusaink a nevelési év folyamán. (Kompetencia fejlesztő óvodai programok alkalmazását támogató módszertani képzés, tevékenységközpontú pedagógiák /általános módszertani továbbképzés /, óvoda –iskola átmenet /általános módszertani továbbképzés /infokommunikációs technológiák alkalmazását segítő képzés, sajátos nevelési igényű gyermekek együttnevelésére felkészítő képzés, változásmenedzsment, projektmenedzsment képzés, IPR alkalmazására felkészítő nevelőtestületi képzés, IPR alkalmazását támogató módszertani képzés - az óvoda–iskola átmenet megkönnyítése).
A program során saját fejlesztésként illetve innovációként az alábbiakat kívánjuk megvalósítani:
komplex óvodai programcsomag bevezetése, témahetek megszervezése egy óvodai csoportban
környezettudatos életmód kialakításához szükséges hosszú, illetve középtávú programok kidolgozása, projektek készítése
közösségépítő, közösségfejlesztő programok szervezése, közösségi nevelés hatékonyságára irányuló tervek kidolgozása, működtetése
egy külső szolgáltatás megvásárlása” jó gyakorlat átvétele,
informatikai eszközök széleskörű alkalmazása a nevelőmunka, a felkészülés folyamán, valamint szakmai anyagok elkészítése, cikkek írása, promóciós anyagok összeállítása, fotótár létrehozása
belső képzések, tájékoztatás szülők felé
helyi nevelési program módosítása.
A program bevezetését több szaktanácsadó segíti:
Intézményi folyamat tanácsadó
Kompetencia területi mentor tanácsadó
IPR módszertani mentor tanácsadó
IKT fejlesztési folyamat tanácsadó
Úgy gondoljuk, megalapozott az az elvárásunk, hogy ha az eddig sikerrel alkalmazott Freinet szellemű pedagógiai programunkba beépítjük a kompetencia alapú komplex óvodai program elveit, ajánlásait, még hatékonyabban segíthetjük gyermekeink fejlődését.
Mindennapjainkat igyekszünk úgy alakítani, hogy minél több lehetőséget biztosítsunk a gyermekeknek a szabad játékra, játék és tevékenység közben igyekszünk biztonságos, szeretetteljes érzelmi légkört kialakítani, jó közösséget formálni, és segíteni minden gyermeket abban, hogy saját egyéni tempójában juthasson el az iskolakészültség szintjére.
Bízunk benne, hogy igyekezetünk, befektetett energiánk nem lesz hiábavaló, és gyermekek, nevelők, szülők egyaránt boldogan, és megelégedve zárják a nevelési évet.
|