|
|
MOTTÓnk is lehetne:
„Ha mindenki azt mondja:
de én egyedül mit tehetek,
akkor természetesen egyik sem tesz semmit:
ha mindenki azt hiszi, tőle függ a siker,
akkor mind ereje szerint dolgozik.”
(Széchenyi István)
A módszertani megújulás késztette arra az iskolát, hogy elinduljon - Az ÚJ Magyarország Fejlesztési terv keretében kiírt TÁMOP 3.1.4 pályázaton, melynek címe: ’ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben’
A pályázat sikeres volt, így önkormányzatunk 5 feladat-ellátásihely fejlesztésében vehet részt. Ezek egyike a Luther tér.
A módszertani megújulást indokolta, hogy:
- különböző a tanulók neveltsége, ismerete, készsége, kompetenciája
- mások a családi körülmények,
- más a társadalmi minta
- más a követelmény (cél: felkészíteni az életen át tartó tanulásra)
- más a tartalom (NAT-hoz kötődő, modul rendszerű, munkakultúrát biztosító, a szegregációt feloldó tanulói motiváció szükséges)
Ebből adódik:
- „más” tanulókat,
- „más” céllal (kompetencia, készség, képesség)
- „más” módszerekkel szükséges tanítani.
A kompetencia alapú oktatás célja az, hogy a gyermekek a mindennapi életben hasznosítható tudással rendelkezzenek – nem lemondva az ismeretek elsajátításáról, vagyis „ismeretekbe ágyazott képességfejlesztés” megvalósítására törekszik. „Kompetencia alapú fejlesztésen a készségek, képességek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük.” (suliNova)
.A TÁMOP-3.1.4-08/2-2008-0001 azonosító számú „Kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Mezőberény és mikrotérségének nevelési-oktatási intézményeiben” című projekt keretében sor kerül a
- kompetencia alapú oktatás elterjesztéséhez szükséges újszerű tanulásszervezési eljárások elsajátítására és bevezetésére
- szegregációmentes, együttnevelési környezet kialakítására
- a digitális technikák szélesebb körű alkalmazására
- az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztésére.
Ezek a feladatok nagy kihívást jelentenek a számunkra, hiszen mindezen módszerek be kell hogy épüljenek a pedagógiai programba is.
A kompetencia alapú oktatást az alábbi kompetenciaterületeken vezettük be:
- szövegértés-szövegalkotás
- matematika
- szociális-, életviteli- és környezeti
A projekt megvalósításában intézményi folyamat-tanácsadó, kompetenciaterületi mentorok, szaktárgyi mentorok, IKT szaktanácsadó, szakmai vezető - fog segíteni.
Jelenleg 203 alsós tanuló vesz részt kompetencia alapú oktatásban.
10 szakmailag-módszertanilag felkészült tanító vezetésével.
A kompetencia alapú oktatásba bevont osztályok:
osztály
|
létszám
|
kompetencia alapú program, programcsomag
|
innovációk
|
1. a
|
18 fő
|
szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia terület
|
Magyar nyelv és irodalom műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása
|
1. c
|
21 fő
|
szociális-, életviteli- és környezeti kulcskompetencia terület
|
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
1. f
|
17 fő
|
matematika kulcskompetencia terület
|
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
2. d
|
19 fő
|
szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia terület
|
Magyar nyelv és irodalom műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
2. e
|
20 fő
|
matematika kulcskompetencia terület
|
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
3. a
|
21 fő
|
szociális-, életviteli- és környezeti kulcskompetencia terület
|
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
3. d
|
24 fő
|
szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia terület
|
Magyar nyelv és irodalom műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
3. e
|
19 fő
|
matematika kulcskompetencia terület
|
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
4. d
|
21 fő
|
matematika kulcskompetencia terület
|
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
4. f
|
23 fő
|
szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia terület
|
Magyar nyelv és irodalom műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása
Egészséges életmód -moduláris oktatás
|
|
|