A Magyar Parasport Napja fejlesztő foglalkozás keretében
A Magyar Paralimpiai Bizottság és a Fogyatékosok Országos Diák- Verseny- és Szabadidősport Szövetsége az idén 7. alkalommal, február 22-én szervezte meg a Magyar Parasport Napját, mely a Lélekmozgató elnevezést kapta.
Kiemelkedően fontosnak tartjuk a mindennapokban az egyéni bánásmódot, a személyre szabott nevelési eljárások alkalmazását és a differenciálást. Érzékenyítő fejlesztő foglalkozások keretében minden tanulócsoportban ezen a napon arról beszélgettünk, ismernek-e olyan személyt tanulóink, aki valamilyen fogyatékossággal – érzékszervi, mozgás… – küzd. Ismeretterjesztő szöveget olvastak a magyar parasport nap keletkezéséről, Magyarország első paralimpiai bajnokáról.
Utána jártunk, milyen lehetőségeik vannak a munkavállalásban, milyen területeken tudnak dolgozni, illetve hogyan válhat mindennapjaik részévé a sport.
A tanulók rövid ismertetőt olvashattak a csörgőlabda sport keletkezéséről, annak szabályairól. Élvezettel próbálták ki ők maguk is – természetesen a helyi lehetőségekhez igazodva – ezt a különleges sportot.
A testnevelés óra keretein belül a tanulók kipróbálhatták milyen nehézségekkel küzdenek meg a mozgássérült személyek egy-egy labdajáték során. Nagy lelkesedéssel játszották az ülőröplabdát. Továbbá a diákjaink megtapasztalhatták azt is, hogy milyen akadályokat kell leküzdenie egy látássérült személynek. A gyerekek megdöbbenve számoltak be arról, hogy milyen nagy koncentrációra volt szükség a „bójagyűjtő” és a „vakfogó” játékok során.
Szóba került az is, hogy hogyan lehet segíteni, vezetni egy vak személyt, számukra milyen alternatívák állnak rendelkezésre az ismeretszerzésre, továbbá gyakorolhatták a hallássérült emberek kommunikációját is.
A diákok kipróbálhattak olyan hétköznapi dolgot is, mint pl. vizuális kontroll nélkül vízzel megtölteni egy öntözőkannát, megöntözni egy virágot. A mozgásukban korlátozott személyek életvitelét megnehezítő akadályok leküzdésével is szembesültek. Valamint megtapasztalhatták azt is, hogyan lehet végtagok nélkül írni és rajzolni.
Beszélgettünk arról is, milyen érzést váltott ki belőlük a különleges feladat- és játékhelyzet.
A gyerekek megnyilvánulásai, őszinte érdeklődése bizonyította, hogy volt értelme a rendhagyó foglalkozásoknak.
Egy csodás, lélekemelő napunk volt.
A képeket ide kattintva tekinthetik meg!
Ignácz Ágnes Ilona, Kovács Annamária, Mátyásné Adamik Ildikó, Vinczéné Darócz Ildikó