Fenntarthatósági Témahét 2024 – Természettudományi és környezetvédelmi munkaközösség
A természettudományi és környezetvédelmi munkaközösség pedagógusaiként fontosnak tartjuk a természet megismerését, szeretetét, védelmét. A mindennapi iskolai életben folyamatosan előkerülnek a fenntarthatósághoz, energiafelhasználáshoz, hulladékkezeléshez kapcsolódó kérdések, amelyekre tanítványainkkal keressük a válaszokat. A fenntarthatósági témahéten még hangsúlyosabban foglalkozunk a témával, egy héten belül több oldalól is megközelítjük azt.
Az 5. c osztállyal az e- hulladék és az ezzel kapcsolatos szelektív gyűjtést dolgoztuk fel. A diákok bemutatókat készítettek melyen azt jelenítették meg, hogy az e-hulladékok mekkora mennyiségben kerülnek kibocsátásra Magyarországon és hozzá viszonyítva a Földön. Bemutatták milyen kémiai anyagok nyerhetők ki ezekből. Továbbá összegyűjtötték, hogyan lehetne az eldobható és egyszerhasználatos eszközöket kiváltani.
A 6. a és c osztályokban matematika órán egy bevásárlás költségvetését állították össze a tanulók. Egy recept alapján meghatározták a szükséges hozzávalók mennyiségét, majd a bevásárló lista alapján kiszámolták, mennyit kell költeni a boltban, és azt is számba vették, milyen egyéb költségek lehetnek a sütemény elkészítése közben. Fontos kérdés volt a feladat végén, hogy mi történik a kimaradt anyagokkal, hogyan lehet a következő kiadásokat csökkenteni, elkerülni az élelem pazarlását.
A 8. a-c osztállyal földrajz órán a Földet érintő komoly problémákról és az ökológiai lábnyomról beszélgettünk egy rövid videó kapcsán. A legfontosabb témánk a vízhiány volt, melyhez megcsináltuk a Víz-kvízt is. Kémia órán a vízszennyezéssel kapcsolatban néztünk meg egy kisfilmet. Majd a témában megbeszéltük, hogy milyen szennyező anyagok kerülhetnek a vizeinkbe, mit tehet az egyszerű ember ennek megakadályozására, illetve mit tehetnek, vagy tesznek a különböző iparágak. Ezt követően beszélgettünk a víztisztításról.
A 8. e osztállyal az ősszel, gesztenyét ültettünk, amit gondoztunk egészen a tavaszig, gyönyörű kis facsemeték lettek. E közben a gyerekek megtanulták, hogy miért fontos a faültetés, számos környezeti előnnyel jár, pozitív hatása van az életünkre, esztétikai élményt nyújt, fontos hatása van a fotoszintézisben. A folyamat közben beszélgettünk a globális felmelegedésről, megtanultuk az üvegházhatású gázokat és azt, hogy a szén-dioxid olyan burkot képez a Föld körül, amely beengedi a Nap rövidhullámú sugarait, a Földről visszaverődő hosszúhullámú sugarakat pedig elnyeli. Ez a folyamat hozzájárul a globális felmelegedéshez, amit az emberi tevékenység jelentősen felgyorsított. A fák a fotoszintézis révén beépítik szervezetükbe a szén-dioxidot, eltávolítják azt a légkörből. Több fa több szén-dioxidot tud megkötni, ebből adódóan minél több fát ültetünk, annál jobban le tudjuk lassítani a globális felmelegedés folyamatát. A témahéten ültettük széjjel az udvaron a facsemetéket, amit az alsóbb évfolyamosok kíváncsisággal és érdeklődéssel figyeltek, nekik példát mutattunk.
A képeket ide kattintva tekinthetik meg!
Bereczkiné Éber Ildikó
munkaközösség-vezető