FENNTARTHATÓSÁGI HÉT
a fejlesztő, nevelő, tehetséggondozó foglalkozásokon
Munkaközösségi foglalkozásaink 2024. április 22. és 26. között a Fenntarthatósági Témahét jegyében zajlottak, amelyek célja, a fenntarthatóság üzenetének erősítése iskolai keretek között. Munkaközösségünk mindhárom területen igyekezett tanulóink számára a kiemelt témákban érdekes, gyakorlatias foglalkozásokat tartani. A levegő és élővilága, a szabadidő, a körkörös gazdálkodás, a hulladék és tudatos fogyasztás témakörök feldolgozása során próbáltuk a diákjaink szemléletformálását alakítani, a fenntarthatóságot komplexitáson keresztül bemutatni cselekvő programokon keresztül a közreadott segédanyagok segítségével.
Napközis csoportban a „Szabadidő – horgászat – Magyarország ragadozó halai” mintaprojekt került feldolgozásra. A kiválasztott téma a fiúk körében nagy sikernek örvendett, de a lányok is sok hasznos ismerettel gyarapodtak a foglalkozás végére. A foglalkozást beszélgetőkörrel indították, ahol a horgászat jótékony hatásairól, a szükséges eszközeiről, szabályairól hangzottak el vélemények. Rövid kisfilmet néztek meg a magyarországi ragadozó halakról, melyet a csoport lelkes horgászai saját ismereteikkel egészítettek ki. A négy fős csoportok ezt követően kártyákat kaptak, melyen a megadott hal fotója szerepelt és a megfelelő adatokkal kellett kiegészíteniük a gyerekeknek. pl. a képen szereplő hal neve, tulajdonsága, tilalmi ideje, méretkorlátozás, fogható darabszáma. Miután kiegészítették az adatokat, memorizálniuk kellett és párokban kikérdezték egymástól a kártyákon szereplő adatokat. A foglalkozás végén a halakról készített kártyákat felragasztották egy tablóra, melyet a csoport teremben kitettek.
Fejlesztő foglalkozásokon alsó és felső tagozaton egyaránt a tanulók információt szerezhettek a lepkék, pillangók beporzó szerepéről („Legyél te is a lepkék védelmezője!”, „Búza, és ami benne rejlik”): beszélgettek, olvastak, színeztek, szem-kéz koordinációt fejlesztettek. A Tesz-Vesz Város című képeskönyvet nézegetve-olvasva a kenyérkészítés folyamatát követték végig, majd a „Búza felhasználási módjai” Wordwall feladatot beszélték és oldották meg közösen. Páros munkaformában, fenntarthatósággal kapcsolatos szavakat, szómagyarázatokat olvastak, egyeztettek, jegyeztek le. Tájékozódtak a légszennyezést okozó tényezőkről (Tiszta levegőt!), azok egészségkárosító hatásáról. Beszélgettek a környezetkímélő közlekedési módokról. Tankockák segítségével ismételték és beszélték meg, hogy a hétköznapokban mi mit tehetünk a légszennyezés csökkentése érdekében. Változatos munkaformák alkalmazásával került feldolgozásra „Doma könyvajánlója”, „Nem a levegőbe beszélünk!”, „Próbálj lazítani…!” témák. Könyvtári óra keretében a gyerekeknek egy könyvajánlót kellett készíteni, biztosítva számukra a könyveket és a színes lapokat. Mindenkinek egy olyan eseményt, részt kellett megörökítenie a könyv kapcsán, amellyel felkelti a társai érdeklődését és ezzel ösztönzi őket a könyv elolvasására. Ezzel is bátorítva a tanulókat, hogy olvassanak könyveket. A könyv kiválasztásánál igyekeztek nagy klasszikusokat választani, ezzel is a fenntarthatóságra ösztönözve őket. Ne vásárolj újat! Elevenítsd meg a régit!
Az ötödikes tehetség csoport sétát tett a városban, s megfigyeltek minden olyan dolgot, amitől vagy amivel még tovább fenntartható Földünk egészsége. Beszélgettek a szelektív hulladékgyűjtésről, a szemétszedésről, a növények és fák hasznosságáról. Szóba került a takarékosság és a megújuló energia is. Megkeresték a városban található központi helyen lévő szelektív szemeteseket, öleltek fákat, szagoltak virágokat. Kellemes és igazán informatív foglalkozást töltöttek együtt.
A témahét tananyagai, aktivitásai, programjai ezekre a kiemelt témákra fókuszáltak, az ezekkel kapcsolatos ismeretek elmélyítését célozták meg, ezáltal is érzékenyítve tanulóinkat a fenntarthatóságra.
A képeket ide kattintva tekinthetik meg!
Kovács Annamária
munkaközösség-vezető