Fenntarthatósági Témahét 2024 – Nevelési, osztályfőnöki, tehetséggondozó munkaközösség
A Nevelési, osztályfőnöki, tehetséggondozó munkaközösség tagjai szaktanárként és osztályfőnökként a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiája értékeit képviselik. Ökoiskolaként a mindennapi életünk része a gyermekek figyelmének felkeltése a hulladéktermelés és -kezelés jelentőségére, az újrahasznosítás fontosságára, a környezetszennyezés veszélyeire, a környezettudatos szemléletük formálása, példamutatás a fenntartható szabadidőeltöltésre.
Az 5.a osztály a fenntartható szabadidőeltöltés jegyében készült és vett részt intézményünk „Miénk a színpad!” programján. A tanulók kreatívan és lelkesen válogatták össze kedvenc zeneszámaikat, készítettek koreográfiát és gyakoroltak az előadásra. Megbeszélték, hogy tudatosan olyan fellépőruhában lesznek, melyekkel rendelkeznek. Szóba került a szabadidő hasznos eltöltésének, a mozgásnak, a táncnak fontossága, mely segíti a feltöltődésüket. A próbák jó hangulatban teltek, megtanulták, hogy a táncnak – a szabadidő hasznos eltöltésének – mekkora stresszoldó, lazító hatása van. Az előadás fergeteges volt, a sok gyakorlásnak köszönhetően szülőktől, tanároktól és iskolatársaktól sok-sok gratulációt kaptak.
A fenntarthatósági témahéthez az 5.d osztály osztályfőnöki óra keretében kapcsolódott az országos online órák programjába. A https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/online-tanorak választható mintaprojektek közül a „Ne égesd el!” címűt dolgozták fel közösen. Az óra célja az volt, hogy megismerjék a gyerekek a környezetszennyezés okait, ezen belül a légszennyezés és a hulladék közti összefüggést. Az órán a gyerekek 4 fős csapatokban dolgoztak. Ráhangoló feladattal kezdtek, szóforgóban kellett leírniuk azokat a kifejezéseket, szavakat amelyek a környezetszennyezésről az eszükbe jutott. A leírtakat megbeszélték, majd megnézték „A légkör és a levegő szennyezői” című videó egy részletét. A kisfilm végén összegezték, hogy az egyes emberi tevékenységből származó légszennyező források közül, melyik jellemző rájuk és családtagjaikra. Újabb kisfilmet tekintettek meg, „A Hogyan fűtsünk okosan?” című videót, mely sok új fogalmat tartalmazott, amit megbeszéltek, pontosítottak (pl. geotermikus, távhő). A következő feladat ehhez a videóhoz kapcsolódott, a fotókon szereplő anyagokat szét kellett válogatniuk, hogy melyek a tüzelésre alkalmas és melyek az alkalmatlan anyagok, tárgyak. A harmadik videó a komposztálás lépéseit mutatta be, majd a fotókon szereplő anyagokat kellett kiválogatniuk, aszerint, hogy komposztálható vagy nem komposztálható tárgyat látnak a képen. Az utolsó feladatban öt helyiség: konyha, fürdőszoba, nappali, kert és a garázsban található lehetséges hulladékokat kellett párosítani a helyiség fotójával. Az óra végén minden csoport értékelte a saját teljesítményét és Tóthné Győri Zsuzsanna osztályfőnöktől is kaptak visszajelzést. A legaktívabb csapat jutalomként megkapta a Legjobb környezetvédő jelvényt, melynek nagyon örültek a gyerekek.
Fontos, hogy a gyerekek minél többet halljanak arról, hogy a levegőszennyezés erősen károsítja az élőlények egészségét, ezért fontos feladatunk, hogy mindent megtegyünk a levegőminőségének javításáért. Ösztönözni kell a gyerekeket arra, hogy a saját környezetükben tegyenek meg mindent a környezetük megóvásáért.
A 6. d osztály osztályfőnöki óráján egy keresztrejtvény megoldásaként megjelenő tudatos szó jelentéséről beszélgetett. Ezt követően Károlyiné Schäfer Szilvia osztályfőnökkel a tudatos vásárlást vitatták meg egy kisfilm megtekintése után. A gyerekek sokat jelentkeztek, aktívan részt vettek az órán. Tudták, hogy hogyan kellene tudatosan, környezetre figyelve élni, de belátták, hogy sajnos ez nem mindig sikerül a mindennapokban. Remélhetőleg a tanóra erősítette környezettudatos szemléletüket, ami a jövőbeli cselekedeteikben is meg fog mutatkozni.
A képeket ide kattintva tekinthetik meg!
Vrbovszki Beáta
munkaközösség-vezető