A Világ Legnagyobb Tanórája
A 2024. évi Világ Legnagyobb Tanórája programsorozathoz kapcsolódott iskolánk több osztálya, melynek az idei évben kiemelt témája a rendszergondolkodás az élelmiszeripar példáján keresztül bemutatva volt.
A 6.d osztály osztályfőnöki óra keretében csatlakozott a Világ legnagyobb tanórája kihíváshoz.
Hány kilométert utazik a tízóraid? című témát dolgozták fel a gyerekek.
Az órán megvizsgálták, hogy az aznapra hozott uzsonnájuk honnan származik, hány kilométert kellett szállítani ahhoz, hogy az asztalukra kerüljön. Az osztályfőnök arra kérte a gyerekeket, hogy a csomagoláson feltüntetett származási hely alapján álljanak sorba egymás mögé. Ne mondják meg egymásnak, hogy melyik országból érkezett a tízóraijuk, csak a kilométert próbálják megtippelni és az alapján álljanak egymás után. Miután kialakították a sort, elmondták a származási országokat is. Ezt követően megbeszélték az élelmiszerkilométer és a méretarány fogalmát majd a térképen történő távolság mérés lépéseit. A csoportok megkapták az élelmiszerekről készült kártyákat. A gyerekek nagy izgalommal keresték meg a feltüntetett országokat a földrajzi atlaszban és mérték le a távolságokat. Akik gyorsabban haladtak, azok segítettek a lassabban számoló társaiknak. Az élelmiszerek képeit felragasztották egy tablóra és mellé írták az élelmiszerkilométert, melyet előzőleg számoltak ki.
Az óra végén megbeszélték, hogy milyen hatása van a környezetünkre annak, ha az általunk fogyasztott élelmiszereknek túl nagy az élelmiszerkilóméter értéke. A hazai élelmiszer fogyasztás előnyeiről is elmondták a véleményüket.
A 7.a osztály egy animációs gondolatébresztő film megnézését követően a globális célokat ismételte át. A tanulók kiválasztották azokat, amelyek közvetlenül kapcsolatba hozhatók az idei témával. A tanórán a tudatos táplálkozásra-egészséges életmódra helyezték a fókuszt. A gyerekek fontosnak találták, hogy egészséges alapanyagokat válasszanak, de azt is kiemelték, hogy a lehető legjobb, ha ezt maguk termelik, vagy hazai termelőktől vásárolják. Így elkerülhetik, hogy az ételekben tartósítószer, ízfokozó, állományjavító legyen. Az óra második felében megnéztek még egy animációs kisfilmet, melyben már a tudatos táplálkozás került összefoglalásra. Az egészséges alapanyagok kapcsán kiosztásra került egy-egy táblázat minden tanuló számára, amely iránymutatást ad az egészséges alapanyagok kapcsán. A beszélgetés alatt a tanulók belegondoltak abba is, hogy hány ember munkája kell ahhoz, hogy a legegyszerűbb élelmiszerekhez hozzájussunk. Nagyon tanulságos volt számukra, hogy mennyire fontos az, hogy mit eszünk, honnan vásárolunk, hogyan készítjük el, hogy azok egészségünket és környezetünket védjék. A tanulók elmondása alapján egy élményekben gazdag órán vettek részt, mely számos új gondolatot ébresztett föl bennük.
A 7.d osztály is arról beszélgetett osztályfőnöki órán, hogy egyes élelmiszerek nagyon messziről, nagyon sokat utazva kerülnek a magyar boltok polcaira. Élelmiszercímkéket tanulmányozva, az azokról leolvasott származási helyeket meg is keresték a térképen. Érdekes volt, hogy a hazánkban is termesztett zöldségek, gyümölcsök közül is sok, más országból utazik hozzánk. Tudatosult bennük, hogy az élelmiszerek utaztatása milyen sok pénzt, munkát, energiát emészt fel. Az óra után a gyerekek remélhetőleg tudatosabban, szívesebben fognak magyar élelmiszereket fogyasztani.
A 8.b osztály a Világ Legnagyobb Tanórája nyitó előadásának meghallgatását követően az élelmiszerpazarlás témáját dolgozta fel osztályfőnöki órán. Személyes példákon keresztül beszélgettek korunk egyik nagy problémájáról, ami a tanulók számára nagyon tanulságos volt. Elgondolkodtatta Őket, hogyan lehetne minél kevesebb élelmiszer kidobásával hozzájárulni az éghajlatváltozás elleni küzdelem sikerességéhez. Remélhetőleg a gyerekek és családjuk ezen túl oda fog figyelni az élelmiszerpazarlásuk csökkentésére és a mindennapjaik részévé válik.
A képeket ide kattintva tekinthetik meg!
Tóthné Győri Zsuzsanna
Vinczéné Darócz Ildikó
Károlyiné Schäfer Szilvia
Kővári Ildikó
osztályfőnökök