PÉNZ7 2025 Tanórán kívüli foglakozásokon
Iskolánk ebben a tanévben is csatlakozott a PÉNZ7 pénzügyi és vállalkozói témahét programsorozatához. Az idei év témái: a pénzügyi befektetések, a kiberbiztonság és a tudatos vállalkozás. A PÉNZ7 2025. március 3-7. között zajlott.
Fejlesztő foglalkozás – alsó tagozat
A foglalkozásokon az életkori sajátosságokhoz, képességekhez, fejlesztendő területekhez illeszkedő feladatok várták a tanulókat. A harmadikosok képeket nézegettek a szóhalmazban előforduló régi pénzekről. Felelevenítették, hogy melyik versben, dalban, mesében fordultak elő ezek a szavak. A tíz bontását gyakorolták régi egyforintosokkal. Forgalomban lévő magyar pénzérméket kellett felismerniük tapintás útján. Mennyiségeket számoltak meg, és számláltak le régi egyforintosokkal. Régi magyar fizetőeszközöket kerestek meg a szókeresőben. Vásárolniuk kellett 1000 forint összeghatárig és a fizetendő, illetve visszajáró pénzt is ki kellett számolniuk.
Fejlesztő foglakozás – felső tagozat
A foglalkozáson elmondhatta mindenki a véleményét, hogy miért fontos a pénz? Van-e zsebpénzük, ha van, mire költik? Gyűjtenek-e valamire? Fontos-e a családban a tervezés, a tudatosság, a takarékosság? Beszélgettek a magyar pénzekről, utánanéztek, melyik történelmi személy van a papírpénzeken. Azokról a pénzekről is szót ejtettek, melyek már nincsenek forgalomban. Szavakat, kifejezéseket gyűjtöttek a témával kapcsolatban, szókereső rejtvényben meg is keresték azokat. Szólásokat, közmondásokat olvastak, melyek a pénzzel, takarékossággal vannak összefüggésben.
Tehetséggondozó foglalkozás:
Az 5. osztályosok megvizsgálták a forgalomban levő papírpénzek biztonsági elemeit, és a pénzzel kapcsolatos szólásokat, közmondásokat olvastak.
A 6. évfolyamos tanulók a „Befektetések a családok életében” című minta projektet valósították meg. A foglalkozás célja az volt, hogy a tanulók értsék meg a megtakarítás keletkezésének folyamatát és fontosságát a családok életében, a megtakarítás befektetésének előnyeit, a kamat és a hozam fogalmát. Játékos feladatokon keresztül ismerjék meg az emberek és a családok életében felmerülő befektetési célokat és egyszerű befektetési formákat. A feladatok között szerepelt, hogy mérlegképek alapján a bevétel és a kiadás kapcsolatát kellett elemezniük, értékelniük, valamint a megtakarítás lehetőségét is fel kellett ismerniük. A csoportokban dolgozó gyerekek kiszámolták az adott családok havi és éves megtakarításait, majd az eredményeket ismertették társaikkal. Megismerték a fő befektetési formákat, és ezekről véleményt kellett formálniuk.
A 7. osztályosok a „Megtakarítások és befektetések” témakör feladatait megoldva bővíthették ismereteiket. A megtakarítás fontosságával, a befektetés előnyeivel valamint a kockázat és hozam fogalmával gazdagodott pénzügyi ismeretük.
A foglalkozást az „Okosan a befektetésekről” című PPT-t megnézésével kezdték meg. Majd ezt követően családi költségvetést készítettek. Megbeszélték a főbb elemeit és a megtakarítás fontosságát, majd megtakarítási célokat határoztak meg. A befektetés és a befektetésiformák fogalmának tisztázása után a feladatban megismert befektetések kamatjának, hozamának és kockázatának meghatározása komoly kihívást jelentett számukra.
Napközis foglalkozások:
A Pénz7 programjába az 5. d osztályos tanulók is bekapcsolódtak. A témahéten megismerkedtek a korszerű pénzkezeléssel és a digitális biztonság alapjaival, mely kapcsán sok hasznos és használható információhoz jutottak. Elsődleges cél, hogy tudatosabban bánjanak a pénzzel, belelássanak a gazdaság és a pénzvilág működésébe.
A 6. d osztály napközis csoportja a PÉNZ7 kvízjátékok közül a „Digitális Szimat Kihívás” online tudáspróbát teljesítette. A kvízjáték segíti a gyerekeket az online tér kihívásaira felkészülni, annak veszélyei ellen felvértezni magunkat. A csoport közösen válaszolta meg a kérdéseket, majd a felületen azonnal lekérhető kiértékelést közösen megbeszélték.
A gyerekek a változatos és tartalmas fejlesztő, tehetséggondozó és napközis foglakozások keretein belül játékos formában sajátíthattak el új ismereteket a pénzügyi tudatosságról.
A képeket ide kattintva tekinthetik meg!
Tóthné Győri Zsuzsanna
napközis és tehetséggondozó pedagógus