Pedagógusnap alkalmából…
2016. június 7-én, a pedagógusnap alkalmából Balog Zoltán Emberi Erőforrások Minisztere a Pesti Vigadóban köszöntötte és kitüntetést adományozott azoknak, akik a nevelés-oktatás területén kiemelkedő munkát végeztek.
Az idei évben a Mezőberényi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium főigazgatója, Öreg István főigazgató úr is az ünnepeltek soraiban volt.
Öreg István 1960. június 3-án született Békésen, szorgalmas és becsületes, példás életet élő szülők egyedüli gyermekeként.
Általános iskolai tanulmányait szülővárosában, Békésen végezte. A természettudományos tárgyak iránti érdeklődése, tehetsége már kisiskolásként megmutatkozott.
Kitűnő tanulmányi eredménye egyenes utat jelentett a békési, szakmailag kiváló Szegedi Kis István Gimnáziumba. Középiskolás évei alatt is megtartotta kiemelkedő tanulmányi eredményét, de szervezője, irányítója volt az iskola közösségi életének is.
Érettségi után teljesítette sorkatonai kötelezettségét, majd a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola matematika – kémia szakán folytatta tanulmányait, Szegeden.
Matematika – kémia szakos általános iskolai tanári diplomáját 1983-ban kapta kézhez, de már negyedéves főiskolai hallgatóként elhelyezkedett egy Békéshez közeli kistelepülés, Tarhos általános iskolájában. A tarhosi évek után a Dolgozók Általános Iskolája Gép- és Gyorsíró Szakiskola (Békéscsaba) tanára volt 1994-ig.
Még ebben az évben sikeres pályázatot nyújtott be első munkahelye, a tarhosi Általános Iskola igazgatói álláshelyére, majd 2002-ig irányította az intézmény munkáját. Igazgatóként jelentős szerepet töltött be a kistelepülés társadalmi és közösségi életében is.
Fiatal családapaként és az intézményvezetői munka mellett tanulmányokat folytatott a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán, ahol 2000-ben pedagógia szakos egyetemi diplomát szerzett.
2002-től tölti be jelenlegi munkahelye, a közel 1000 fő tanulólétszámú Mezőberényi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (valamint jogelődjei) intézményvezetői tisztségét.
Munkáját maximális elhivatottsággal végzi. Folyamatosan fejleszti ismereteit. 2001-ben a Debreceni Egyetemen közoktatási vezető, majd 2008-ban a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán kistérségi tanügy-igazgatási szakértő diplomát szerzett.
Rendkívüli képességekkel bíró sokirányú szakember, aki számos területen – oktatástechnológus, iskolai szervezet- és vezetésfejlesztés, EU pályázatírás és menedzselés, közoktatási feladatellátás tervezés, oktatásmódszertan, hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók nevelése-oktatása, informatikai ismeretek – képezte magát.
A tanulók és a tanulói környezet, valamint a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése érdekében több EU-s pályázat (TÁMOP, TIOP) megvalósítója, projektmenedzsere.
Célja hogy munkájával hozzájáruljon a korszerű köznevelési rendszer irányításához működéséhez úgy, hogy a társadalmi elvárásoknak megfelelve önmagát is meg tudja valósítani, de munkatársai szakmai előmenetelét is tudja biztosítani.
Az általa irányított intézmény tevékenységének központjában a minőségi nevelő és oktató munka áll, amely biztosítja a gyerekek személyiségfejlesztését, a tanulók megfelelő továbbhaladását a szülők elvárásainak és a tanulók képességeinek megfelelően. Az iskolában folyó tevékenység nyomán, a távozó tanulók birtokában vannak annak a nyitottságnak és igényességnek, ami alkalmassá teszi őket az élethosszig tartó tanulásra, az egyetemes emberi értékeket becsülő szemléletre.
Példaként áll vezetőtársai és a tantestület tagjai előtt, akik munkájuk során arra törekednek, hogy képesek legyenek alkalmazkodni a velük szemben támasztott egyre magasabb követelményekhez, folyamatos önfejlesztéssel kívánnak megfelelni a partneri és a társadalmi elvárásoknak.
A köznevelés megújulása új helyzet elé állította intézményét. Intézményvezetőként fontosnak tartja a köznevelés átalakítását, ezért az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban kiemelt projekt (TÁMOP-3.1.8-09/1-201-0004) keretében elvégezte a „Tanfelügyeleti szakértők felkészítése pedagógiai-szakmai ellenőrzésre” blended továbbképzést valamint a Pedagógusképzés támogatása kiemelt projekt (TÁMOP-3.1.5/12-2012-0001) keretében a „Szakértők felkészítése a pedagógusminősítésre” blended továbbképzést.
Próbaminősítési eljárás során mesterpedagógus fokozatot ért el.
Intézményvezetői munkája mellett az Oktatási Hivatal felkérésére trénerként, vizsgáztatóként dolgozott. Vezetőtársait, illetve tantestületének tagjait is ösztönözte a képzések elvégzésére, de segíti kollégáit a pedagógiai – szakmai ellenőrzésre és a minősítési eljárásra való felkészülésben is.
Önzetlen támogatása a tankerület többi intézményére is kiterjed. Az elmúlt tanévekben tankerületi szintű nevelési értekezletek előadójaként adta át elméleti ismereteit és gyakorlati tapasztalatait a pedagógusoknak. A Szegedi Tudományegyetem felkérésére előadást tartott a szakma képviselőinek.
Békés Megye küldöttjeként részt vesz a Nemzeti Pedagógus Kar munkájában.
Intézményvezetőként és szakértőként végzett munkáján túl aktív szereplője Mezőberény város közéletének. Mezőberény Város Képviselő-testületének képviselője, valamint a Jogi, Ügyrendi, Közbiztonsági és Esélyegyenlőségi Bizottság tagja.
A Mezőberényi Városszépítő és Városvédő Egyesület elnöke.
Öreg István példamutató személyisége, sokoldalú tevékenysége, a magyar köznevelés fejlesztéséért végzett munkája tette érdemessé a Németh László-díj miniszteri elismerésre.
SZÍVBŐL GRATULÁLUNK AZ ELISMERÉSÉÉRT, TOVÁBBI KIMAGASLÓ SIKEREKET KÍVÁNUNK!
Kis Eszter tankerületi igazgató és az iskola vezetősége