Környezettudatos nevelés játékosan
A Fejlesztő, nevelési, tehetséggondozó munkaközösség november 3-án megtartott megbeszélésén Mezeiné Szegedi Erzsébet a „Környezettudatos nevelés játékosan” előadásában olyan játékokat mutatott be, amelyek segítségével könnyebben tudjuk a gyerekek szemléletét formálni a fenntartható fejlődés érdekében.
A környezettudatossággal igyekszünk olyan életmódot folytatni, amely tekintettel van környezetünkre, óvja, védi a Föld természeti kincseit.
Először a tiszta, rendezett környezet kialakítására törekszünk. A tantermek dekorálásával szépítjük környezetünket. Plakátok, rajzok készítésével hívják fel egymás figyelmét a tanulók az energia és a víz takarékosságára. Az évenkénti papírgyűjtéssel is védjük a Földünk élővilágát.
Amikor a kisgyermek játszik észre sem veszi, hogy milyen hasznos tudás kerül a birtokába.
A szelektív hulladékgyűjtést segíti a „Bumm!” játék, melyet páronként, de csoportban is lehet játszani. A gyerekek különböző tárgyak képét látják, melyekről gyorsan el kell dönteniük, hogy melyik szelektív tárolóba tennék. Ha sikerült eldönteni a tárgy anyagát ráütnek az asztalra helyezett csengőre. Jó válasz esetén a kártya az övé lesz vagy a csapatáé. Helytelen válasz esetén a kártya a játékvezetőnél marad. A legtöbb kártyát összegyűjtő lesz a győztes.
A lakóhelyünk épített környezetéről a „Bingó” játékkal ismerkedhetünk. Minden tanuló kap egy játéktáblát, melyen a környezetéről fogalmazott mondatokat talál. A saját lapján bejelöli a hozzá legközelebb álló mondatot. Ezután az osztályban körbe haladva a társai lapján is ugyanazt a mondatot bejelöli. Akinek bármely irányban bejelölték - a megállapodás szerint - 4-5 mondatot, az lesz a győztes.
A következő játékkal tanulóink figyelmét irányítjuk egymásra. A „Trópusi eső” játékhoz kört alkotnak a gyerekek. A játékvezető a körön belül állva mutatja a vele szemben álló tanulónak a mozdulatot. Mindaddig azt a mozdulatot ismétlik a gyerekek, amíg vissza nem érkezik hozzájuk a játékvezető. Tenyér összedörzsölése, csettintés, taps, combütögetés, taps, csettintés, tenyér összedörzsölése, mozdulat befejezése olyan hanghatást kelt, mintha ez eső esne. Ez az összjáték megnyugtatja a gyerekeket.
A „Disputa” játékkal egymás véleményét ismerhetik meg a tanulók. Érvelhetnek a választott véleményük mellett, meggyőzhetik társaikat a gondolataikról. Elfogadhatják a társaik érveléseit, ezzel megváltoztatva eddigi meggyőződésüket.
Ezeket a játékokat ki is próbáltuk, hogy átélhessük mi is azokat az élményeket, melyeket a gyerekek éreznek.
Köszönjük szépen Mezeiné Szegedi Erzsébet kolléganő munkáját, melyben összefoglalta iskolánk környezettudatos nevelésének lehetőségeit.
A képeket ide kattintva tekinthetik meg!
Slyuchné Prókai Erika
munkaközösség-vezető